Ekolo překračuje hranice v oblasti elektromobility

15050188_1332256756826826_556428621_n.jpg
AgogsBarack-2015-small.jpg
AGOGS-laidies.jpg
AGOGS-tour-3.jpg
Cityliner-Easy-02.jpg
ditrich-foto-pavel-kozak.jpg
foldy31-(1).jpg
IMG_2378.jpg
Zvětšit fotogalerii
 


Adéla
: Pěkný den, Jakube! Nedávno jsem měla příležitost, zúčastnit se Vaší veřejné a skutečně zajímavé akce INNOVATION SHOW 2017, kde jste nás seznámil s plány na rok 2017. Splnila podle Vás svá očekávání? Co všechno se na ní účastníci dozvěděli
?
Jakub: Pěkný den Adélo, myslím, že to bylo na první akci tohoto typu dobré. V podstatě se jedná o koncept takového „veletrhu ve firmě“, kde jsme také chtěli ukázat ne standardní zboží, ale spíše trendy a koncepty v lehké elektromobilitě, na které nemáte šanci narazit na veletrhu ani v prodeji.  Měli jsme letos 15 exponátů a skoro každý bylo možné si otestovat. 



Adéla: Na jaká elektrokola se u vás můžeme těšit v roce 2017? Čekají nás novinky v elektrokolech?
Jakub: Obor elektrokol se rozvíjí až neuvěřitelně rychle. Když se podíváte, jak vypadala elektrokola jenom před 3 lety a dnes – to je doslova evoluce. A když vám ukážu, s jakými elektrokoly jsme v ekolo.cz před 10 lety začínali, budete se smát. Na jaro 2017, kdy budeme v ekolo.cz slavit 10 let od založení připravujeme podobnou akci s retrospektivou elektrokol v Česku.
Novinky 2017:
– super-lehká skládací elektrokola pro pohyb po městě, omezený dojezd, ale dokonalá skladnost a design. Na takovém elektrokole může vyrazit i dítě od cca 8 let.
- XXL elektrokola s nosností nad 150 kg.. nejen pro těžší jezdce, ale i jako cargo kola pro účely rozvozu. To je dnes mega-trend v Německu, u nás očekáváme cca za 2 roky.  Ale v ekolo.cz rozjedeme službu pronájmu nákladního elektrokola (s řidičem, nebo bez) už příští rok.
- MTB elektrokola s hmotností pod 20 kg a baterií pro 100 km reálného dojezdu. A především výkon středového pohonu, který zdolá každý kopec. Máme u nás k otestování eMTB se všemi hlavními systémy motorizace Bosch, Yamaha, Shimano, Bafang i Brose.

Adéla: Určitě máte i Vy své oblíbené „jezdce“. Která kola to jsou?
Jakub: Já jezdím na skládačce AGOGS Barack. To je model elektrokola naladěného pro rychlý start a je to naprosto dokonalý dopravní prostředek do Prahy. Asi vás napadne, proč se tato černá skládačka jmenuje Barack, tak teď přemýšlíme, zdali model po 7 letech nepřejmenujeme na Donald. :) 



Adéla: Elektrokola už nejsou jen záležitostí jedné věkové kategorie, ale běžně je můžeme vidět v městském provozu u mladší generace. Která jsou podle Vás stále ta nejžádanější?
Jakub: Těší mě, že elektrokola konečně ztrácí tu nesmyslnou nálepku „pro starší a nemohoucí“.  Vždy když od někoho slyším stále se opakující větu „elektrokolo si koupím až nebudu moci na kole“, musím se smát. Ano, doprava, nejrychlejší doprava po městě, to je DNA elektrokola. 
Ale nejžádanější jsou aktuálně trekingová dámská elektrokola, to je jasné. Ale doba, kdy se z městského neb skládacího elektrokola stane hlavní dopravní prostředek pro cestu do práce (jako je to třeba v Madridu, nebo v tel-Avivu) není daleko. 



Adéla: Zkuste nám poodhalit současný trend v oblasti elektrokol. Elektrokola souvisí s vývojem technologií. Jaké jsou požadavky u různých věkových kategorií a typů elektrokol?
Jakub: To je strašně široká otázka. Modelů elektrokol na trhu je dneska více než 20.000 od modelů typu TV shop v ceně pod 10 tisíc Kč, které často nevydrží první jízdu, ale po karbonové, nebo celoodpružené terénní ekola za 100 a více tisíc.  Rozumná cena za kvalitní elektrokolo je 30-40 tisíc Kč, zde dostaneme stroj, který vydrží 5 a více let náročného provozu. Hlavní technologické změny jsou v bateriích, které zvyšují kapacitu o cca 15% ročně a také v systému ovládání, stále více se používá komunikace s chytrým telefonem.



Adéla: Na akci INNOVATION SHOW 2017 jsme měli možnost, dostat se k vyzkoušení starších i nových modelů e-kol. Zjistila jsem, že elektrokolo nemusí být složitá, ani nadstandardně nákladná záležitost. Dá se e-kolo sestavit také u vás nebo doma? Přibližte nám prosím tato raritní kola.
Jakub: Již dlouho existují tzv. motorizační sady, kdy se na standardní jízdní kolo umístí baterie, motor, řídící jednotka a displej. Výsledky přestavby bývají různé, jsou případy, kdy se domácí realizace hodně nepovedla a majitel se zranil. Na naší akci jsme ukazovali systémy „all-in-one“, tedy kolo s vpleteným motorem, baterií i řídící jednotkou. Takový systém se pak ovládá prostřednictvím Smartphone připojeného přes Bluetooth rozhraní.  Řešení Zehus nebo HotWheel určitě nejsou náhradu elektrokola, ale je to zajímavý krok, jak provést přestavbu během 5 minut a mít možnost prostou výměnou ráfku udělat z elektrifikovaného zase klasické kolo.



Adéla: Jak jde vidět, společnost ekolo.cz není pouhým prodejcem elektrokol. Do své práce dáváte více, než by se od vás očekávalo. Zkuste nám blíže představit vaše další aktivity s ekolem.cz. Za jakým účelem kromě koupě a poradenství se u vás můžeme ještě zastavit.
Jakub: Elektrokola dnes prodává každá prodejna kol, jsou též v nabídce některých hypermarketů s elektronikou či sportovními potřebami, setkáváme se s nimi u prodejců automobilů. Na to, o jak komplexní produkt se jedná je častá velmi nízká odbornost prodejců. Proto se dlouhodobě zaměřujeme na školení, ať už vlastních partnerů, či v rámci české Bike Akademie. Od příštího roku se navíc staneme atestačním střediskem pro Národní kvalifikaci „prodavač a mechanik elektrokol“, které se časem stane podmínkou odborné způsobilosti. 
Hodně času i peněz stále věnujeme testování a osvětě. V ekolo.cz si můžete kdykoli půjčit kterékoli elektrokolo a zdarma si jej otestovat. Za uplynulých 9 let máme za sebou více než 500 prezentací na hudebních a kulturních festivalech,kde si lidé mohli elektrokolo otestovat a zažít svůj „aha efekt“.
Učíme také Pražany využívat své město na kole.  Chcete se to naučit také? Využijte naší Cykloškolu – www.cykloskola.cz.



Adéla: Jde vidět, termín elektrokolo je u vás honosným slovem. J Co byste vzkázali všem, kteří k vám míří nebo vás ještě neznají?
Jakub: Nevím, zdali je to honosné, ale v případě elektrokola jedná se rozhodně o vynález, který zásadním způsobem změní vaší osobní dopravu po městě i mimo něj. Ekolo odstraňuje vaši závislost na autě nebo na veřejné dopravě.  Nejedná se o sport, proto jezdíte v normálním oblečení, a to i v zimě nebo parním létě. Nákladní elektrokola pak umí odvézt až 50 kg nákladu (v Nizozemí je například nabízí Ikea pro transport nábytku k vám domů).
Pokud o elektrickém kole dosud nic nevíte, začněte tím, že si jej vypůjčíte, zdarma na hodinu, nebo v půjčovně elektrokol třeba na víkend. Až zjistíte, jak ekolo funguje a co může nabídnout, podívejte se jaké jsou různé typy a jaký z nich nejvíce vyhovuje vašemu stylu dopravy. Podzim je totiž pro nákup elektrokola nejlepší obdobím, mnoho produktů je ve slevě, ale především mají prodavači i servisy více času pro vaše individuální požadavky. 



Děkuji za vřelý a podnětný rozhovor panu Mgr. Jakubovi Ditrichovi, všem vřele doporučuji, zastavte se u ekolo.cz, budete příjemně překvapeni, co všechno se o elektrokolech dozvíte, ať již jste znalci nebo laici. Eletrokolo vám jistě přiroste k srdci!  


Autor: Adéla Nováková
Autor fotografií a zpodívaný: Jakub Ditrich 
 
Facebook