Jak elektrokola šetří peníze a pohánějí ekonomiku

Elektrokola šetří peníze, čas a emise CO2 městům a firmám po celé Evropě. Kromě toho zvyšují efektivitu, produktivitu – a v některých případech dokonce přinášejí nová pracovní místa.

13. 4. 2016



V rámci projektu Pro-E-Bike byla několika organizacím veřejné správy na zkoušku poskytnuta elektrokola a nákladní kola. Výsledek: čtyři z pěti elektrokol zůstaly v provozu a některé organizace přikoupily další. 
 
Chorvatsko, Francie, Švédsko, Itálie: šampioni na kolech
Čtyři kola, která si vyzkoušela chorvatská pošta, vedly k nákupu flotily 180 elektrokol v celkové hodnotě 500 000 euro. Kola jsou rozmístěna po celé zemi a každé z nich nahradilo klasický motorový skútr; je to výhodnější pro zaměstnance, životní prostředí, města, a navíc to pomáhá šetřit peníze.
 
Ve Švédsku přijali všech devatenáct elektrokol, která si otestovali zaměstnanci města. „Každému se nechtělo vyměnit auto za kolo“, potvrdil manažer ve městě Motala. „Ale hodně jich chtělo používat eletrokolo pro pracovní účely, takže jsme neměli problém najít ochotné pracovníky.“ Po celý rok poskytují zmiňovaní zaměstnanci pečovatelské služby v  domácnostech a po většinu času se přemísťují na kole. Úspěchem se nechalo inspirovat dalších pět přilehlých měst, která nakoupila elektrokola pro svůj personál. Výsledek pilotního testu: v provozu je dvakrát tolik elektrokol, než bylo testováno.
 
Francouzská pošta „La Poste“ disponuje flotilou 20 000 elektrokol a objednala si dalších 10 000 do konce roku 2017. Součástí flotily DHL je 12 000 kol a elektrokol po celé Evropě. V Nizozemsku ušetří každý DHL expresní cyklokurýr společnosti 13 000 euro ročně, poté, co DHL nahradilo některé dodávky nákladními koly v poměru jedna ku jedné.
 
GLS, druhá největší italská dopravní společnost, přestavěla v Miláně celý model podnikání, aby vytěžila z elektrokol co nejvíc: přesunuli logické centrum, prodali motorizovaná vozidla a nakoupili nákladní kola, přijali další zaměstnance a optimalizovali systém tak, aby nejlépe odpovídal potřebám cyklistů.
 
„Otevřeli jsme nové logistické centrum ve středu Milána, nahradili šest dodávek devíti bicykly a najali další zaměstnance. Výsledek: vzrostl počet doručení, produktivita a efektivita. I když GLS přijala další zaměstnance na tu samou práci, pořád jsme ušetřili peníze,“ deklaroval pan Simone Vicentini, generální ředitel GLS Enterprise v Miláně.
 
Role Evropské cyklistické federace (ECF) v projektu
ECF spolupracovala jako partner projektu v Bruselu a napříč Evropou s cílem podpořit použití klasických kol, nákladních kol a elektrokol v rámci doručování zásilek. „Nedávno nás navštívili zástupci Evropské komise, kteří nás informovali, že berlínští výrobci kol si stanovili cíl prodat 100 000 elektrokol ročně,“ říká projektový manažer ECF Randy Rzewnicki. „Starostka Nantes paní Johanna Rolland potvrdila, že La Poste obdržela dalších 10 000 elektrokol, důležité pro ni je, že byly vyrobeny ve Francii. Cyklistika přináší pracovní místa, a je skvělá pro ekonomiku.“

Text: Randy RZEWNICKI
Zdroj: How eBikes save money & power the economy
Překlad: Miloslava Erika Veselá
 

Facebook