Londýn sází na cyklodálnice

Cyklodalnice1.jpg
North-South-East-West-cycle-superhighways-(1).jpg
Sever-Jih.jpg
Superhighway-or-superquietway.jpg
Zvětšit fotogalerii
 
19. 11. 2015



Superdálnice mají umožnit cyklistům pohyb především ze severu na jih a z východu města na západ napříč městem po komfortních spojitých bezpečných a segregovaných cyklostezkách. Primátor Boris Johnson letos oznámil ambiciózní program, první cyklistická superdálnice byla otevřena tento týden (Cycle Superhighway Route 5 z Ovalu do Pimlica). Stovky milionů liber mají být investovány z Fondu na modernizaci londýnských komunikací do cyklistických superdálnic (celkem je v něm až 4 miliardy GBP).

Při mé poslední návštěvě Londýna v srpnu letošního roku byly práce na cyklodálnici podél Temže nedaleko Westminsterského paláce v plném proudu a plakáty politiků kolem staveniště slibovaly nejen bezpečnější jízdu na kole, ale i bezpečnější přechody pro chodce, snížení emisí CO2 podpořené jak redukcí automobilové dopravy, tak i výsadbou stromů. Podíl londýnské cyklistické dopravy na přepravních výkonech vzrostl oproti loňsku o 10%, na kole ale jezdí pořád především mladí muži (většinou na závodních kolech). Město chce vidět nárůst cyklistů, kteří vyžadují bezpečnější, oddělené cyklostezky. Na 84 % obyvatel Londýna podporuje masivní výstavbu cyklistických superdálnic, tradičně proti je business komunita především z londýnské City. Ne že by byla proti cyklodálnicím obecně, to už asi veřejně dnes v Londýně nebude tvrdit žádný soudný člověk, ale vadí jim příliš velký záběr komunikací pro cyklisty na úkor automobilů. Kampaň výstavby cyklistických superdálnic podporuje i největší cyklistická lobby skupina ve městě London Cycling Campaign.

Po úspěšném spuštění a rozšíření bike sharingových kol (Boris bikes) Londýn sází na další masivní podporu cyklistické dopravy. Ti z Vás, kdo jste se projeli na městských kolech v Londýně či jste využili londýnskou Oystercard se určitě necháváte pravidelně informovat o novinkách z londýnské dopravy e-maily či na sociálních sítích.



Jsou cyklistické superdálnice utopií v Praze?
V Praze se téma cyklodálnic zatím veřejně nediskutuje, i když i naše hlavní město má pro kvalitní napojení dobré i prostorové předpoklady především ze směru jih-sever podél levo-pravobřežních Vltavských cyklotras A1,2 (jež jsou i součástí evropských cyklotras EuroVelo 4,7). Namísto dnešních chybějících cyklopřejezdů je potřeba vytvořit kvalitní povrchy bez přerušení a v centrální části, dnes úzké hrdlo celého systému cyklotras, omezit individuální automobilovou dopravu s preferencí MHD, pěších a cyklistů. Dobudovat bude potřeba i chybějící lávky (např. na Císařskou louku na Smíchově) či prodloužit Náplavku kolem Vyšehradské skály. Nejen podél Vltavy lze naplánovat moderní cyklostezky, ale i prakticky podél většiny z 99 vodních toků (především podél potoků jako je Botič, Rokytka, Kunratický a Libušský nebo Prokopský potok). I Praha si zaslouží, aby byla městem, kde se dá na kole pohybovat rychle a bezpečně byť např. i v kombinaci s MHD. Do té doby si musí pražští cyklisté počkat nejen na cyklistické superdálnice, ale například i na funkční systém bikesharingu.


Text: Daniel Mourek, Foto: London Cycling Campaign


 
Facebook